måndag 31 oktober 2011

Lovisas frågor om inspiration och boktips

Det kom några frågor från Lovisa på det här inlägget.

Var brukar du få inspiration ifrån, om karaktärer och handling och allt?
Svar: Från överallt. Verkligen över-allt. Saker jag hör, får berättat, läser, lyssnar på, ser på teve, är med om, tjuvlyssnar. Det är sällan det är EN inspirerande sak som leder till en karaktär eller en handling utan snarare hundra olika som man sen stoppar ihop.

Varför valde du de böckerna som läraren i "En liten chock" tipsar om - var det indirekta tips på vad du tycker dina läsare ska läsa, eller speglar det karaktärerna mer?
Svar: Det var böcker jag tyckte jättemycket om då när jag skrev den (som var cirka år 2005-2006) och som jag tyckte passade till de personerna med tanke på ålder och stil. För de som inte läst eller minns "Chocken" så tipsas det om "Naiv. Super" av Erlend Loe, "Norwegian wood" av Haruki Murakami och "Flickan från ovan" av Alice Sebold. Gillar dem fortfarande, även om jag inte läst om Loes eller Sebolds böcker sen dess. Hips vips fick man tre boktips om man ville alltså! Ja, eller fyra, med Chocken.
Den är så himla mycket jag den boken, just med tanke på att de fikar mockarutor och pratar om böcker, hur huvudpersonen Gustav är, och pappan är engelskalärare och kommer från Boston och bla bla bla. De simmar! Ja, det finns bara saker jag gillar i den. Det var den första boken jag skrev och jag trodde aldrig den skulle bli utgiven, så det kändes aldrig som jag behövde hejda mig från att stoppa in me, me, me i alla hörn och kanter.
Dock är inte jag lärarvikarien Eva, det var några av mina elever som prompt trodde det, men icket. Viktig info.

/ Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar