måndag 16 januari 2012

Att skriva på två saker samtidigt...

Jag gör det just nu. Eller snarare - i teorin skriver jag på två, men i praktiken har jag mest hållit på med min egen bok. Det är så svårt att splitta! Under jullovet var jag först helt ledig en vecka eftersom galet trött i vanlig ordning (alltid så på jullovet), och sen började jag skriva. Hade trott att jag lätt skulle kunna sticka emellan och köra ett kapitel på Inte nu-boken, men det gick inget bra. Kanske berodde det på stället i min egen bok, jag var liksom tvungen att skriva igenom en jobbig grej och det har tagit tills nu i princip, eller bara för att det är svårt i allmänhet. Båda böckerna är ju i samma fas = att skriva igenom första versionen där man ska klura ut allt som händer.Möjligen mycket lättare att varva två olika projekt om man är i första versionsskrivande plus redigering.

Knepet till bra böcker för mig är att tänka och sen tänka ännu mer på karaktärerna. Sånt hinner man när man har jullov, och det är ju värsta lyxen. Däremot visade det sig att jag på det här området inte var så lysande på att "hålla flera bollar i luften". Jag kan inte tänka koncentrerat på mina egna karaktärer samtidigt som jag tänker lika koncentrerat på Inte nu-människorna. Trodde faktiskt det skulle funka eftersom så olika historier, ge lite avkoppling liksom, men...
Så den låga skrivtakten at the moment, my bad!
Måste försöka kicka igång kap 4 nu.

/ Johanna

1 kommentar:

  1. Go, go, go!

    PS. Har fortfarande problem att kommentera på din blogg. Vet ej varför, men jag kollar den dagligen i alla fall... *blinkar*

    SvaraRadera