fredag 28 oktober 2011

3 snabba från Johanna till Lisa

1) Vad är roligast att skriva i en bok?
Första scenen! Eller sista. Första? Sista? Kanske sista ändå. Eller första! Kan inte välja, men antingen eller. Första för att det är så roligt att tänka ut en bra start som helst är lite snygg, och greppar tag i läsaren direkt. Och sista för att man får tänka ut famous last words och liksom försöka lämna läsaren med rätt känsla.

2) Säg en karaktär (från annan författare) som du verkligen gillar?
Jag ömmar väldigt mycket för Oskar i Mårten Sandéns Anna d'Arc. Alltså, som jag grät när jag läste den boken för första gången. Jag vet inte, det är något med Oskar som jag bara inte kan hantera riktigt. Så himla fin! Och så himla ledsen! I en scen är han och provar kläder i en butik (jag vet, låter kanske inte så hemskt känslosamt om man inte läst boken, men tro mig, den är det) och kvinnan som äger butiken är snäll mot honom. Det är kanske första gången i boken det händer, att någon är snäll mot Oskar. Jag fulgrät verkligen av den scenen. Tänker fortfarande på den och på Oskar ibland, trots att det var massor av år sedan jag läste den nu.

3) Vad tycker du om flow?
Om vad, sa du? Jag har aldrig varit inne i något sabla flow, så alltså tror jag bara att det är hittepå. Sånt som författare pratar om när de vill spela tuffa. De bara "Aaaa, kolla mig då, jag kan skriva tusen sidor om daaan, jag kan inte ens kontrollera det, det bara händer, så himla inspirerad!" Mitt skrivrekord är typ fem, sex boksidor på en hel arbetsdag, och då var det ändå rätt mycket självtvång inblandat. Flow är för töntar.

1 kommentar: